Motorn (001028)
Flera av de äldre båtarna har motorer från Volvo Penta, typ 2001, 2002, 2003. Flera av problemställningarna nedan gäller mer eller mindre alla dessa. Manualer och reparationshandbok finns HÄR.

Onormalt slitage på splines på S-drevets axel som sticker in i motorns svänghjul
Enligt vissa källor kan 200X-seriens backslag drabbas av onormalt slitage. Det är oklart om S-drevet är lika känsligt, men en kontroll kan vara på sin plats på äldre motorer/S-drev.

Startproblem (Insänt av Lennart Wendt)
Flera har problem med att starta motorn i Maxi 999. När min båt var ny, 1986, fick jag köra startmotorn ca 20 sek varje gång jag startade. En servicekille på Volvo i Kalmar hittade felet. Placeringen av tanken i höjdled i förhållande till motorn var felaktig. När motorn stannades rann allt bränsle tillbaka i tanken. Pumpen fick därför jobba en bra stund innan dieseln nådde insprutarna igen. När han satte in en backventil strax efter tanken försvann mitt problem.

Offeranod i MD 200X (Insänt av ordförande, Lennart Wendt)
Jag har inte vetat om att jag har en offeranod på motorblocket på min 2002:a (Maxi 999). Jag har haft båten i 14 år och aldrig bytt denna zinkbit. Mellan termostaten och bränslefiltret finns en fyrkantig skruv och innanför denna sitter offeranoden gängad i den yttre skruven. Min gamla anod var helt pulvriserad utom den del som är gängad i skruven. Jag blev tvungen att borra ut resterna och måste även köpa en ny skruv. Vänta inte så länge som jag gjort med att byta! Tänk på att du får in vatten när du skruvar av skruven. Det finns faktiskt en punkt i instruktionsboken som lyder "kontrollera Zinkpropp" (43 A) men den har jag missat.

Motorbyte i 909, tack Berit och Kalle Karlsson
Motorbyte i Fenix, tack Tommy Gustavsson, Fenix 489
Felmonterad Ljuddämpare?
Svart akterspegel (Fenix, ev även andra)
Volvo Pentas orginal Foldingpropeller
Måttskisser för 200x-Sdrev
Byte till VETUS-motor på det gamla S-drevet.
Foldingpropeller till MAXI 999 med MD2002
Propellerberäkningar enligt SSPA